Máte doma malého prvňáčka a těšíte se na první jedničku, kterou přinese ve své žákovské knížce? Stejně tak ale nastane doba, kdy přinese první horší známku a bude čekat na vaší reakci. Jak (ne)reagovat, aby se vaše dítě nebálo neúspěchu ve škole?
Správný učitel v první třídě nedává ze začátku jinou známku než jedničku. Toto období však nakonec jednou skončit musí a začnou se objevovat první trojky, čtyřky i pětky. Co s tím?
Ach ty naše ambice
Známky souvisí s našimi ambicemi. Toto je nutné si přiznat a připustit hned na začátku. Ať chceme nebo ne, tak většině z nás na známkách dítěte záleží a chceme, aby bylo ve škole úspěšné. A trojky v první třídě, přiznejme si to, trochu děsí.
Z první špatné známky je ale třeba nedělat žádnou vědu. Prostě se stalo, nedá se nic dělat. Pojďme se podívat, za to známka byla a doučíme se to. To je nejspíše reakce, která napadne nás všechny.
Co ale dělat, když těch špatných známek začne být více a více?
Jak (ne)reagovat na špatné známky
Je to nejspíše jasné většině z nás, ale pro jistotu to prostě zmínit musíme. Rozhodně dítě neponižujte tím, že je neschopné nebo hloupé! Dosáhnete tím akorát toho, že mu podkopete sebevědomí a dítě začne být ve škole nervózní.
Dalším velkým nešvarem je porovnávání s jinými. Ano, mrzí vás, že dítě vaší kamarádky má samé jedničky a vaše dítě začalo domů nosit horší známky. Jedná se ale vlastně o další formu ponižování.
Hodně rodičů se uchýlí k planým výhružkám typu „zákaz televize“ nebo „konec kroužku“. Jedná se o automatickou reakci, kdy vypustíme na výhružku, kterou ale následně zapomene. Postupně pak dítě ale zjistí, že sliby stejně nedodržíte a vy ztratíte autoritu.
Naopak tedy zachovejte klid a ptejte se, jak k tomu došlo. Bylo dítě unavené, nesoustředěné nebo prostě látce nerozumělo? Jakmile zjistíte příčinu, nabídněte dítěti pomoc. Možná pomůže chodit dříve spát? Ubrat nějaké aktivity? Nebo se můžete spolu začít učit.
A pokud se špatné známky v žákovské i nadále objevují, je na místě napsat do školy a domluvit se s třídní učitelkou, jak dále postupovat a jak situaci vnímá ona.
A vždy myslete na to, že i někteří největší velikáni vědy ve škole propadali a co nakonec v životě dokázali!
Autor: Soňa J.