Jedna známá mě doslova šokovala tím, že její školkové dítě (předškolák) mělo donést do školky domácí úkol. Přehlédněme teď fakt, že jsem žila ve světě, kdy se domácí úkoly týkají jen školou povinných dětí (což prakticky teda předškolák je). Naprosto mě fascinovala neskutečná námaha a čas, který museli do vytvoření úkolu vložit. Pro školkové dítě může být taková činnost zajímavá, ovšem ne už tak pro rodiče.
Kdo vlastně domácí úkoly vypracovává?
Osobní zkušenost ještě chvíli mít nebudu, nicméně jsem se začala pídit. V mém okolí je docela dost rodičů školních dětí a většina mi na otázku, jestli dětem s domácími úkoly pomáhá, odpověděla, že ano. To by nebylo nic divného, nejspíš většina rodičů se snaží, aby mělo jejich dítko v pořádku domácí přípravu a úkoly. Nicméně mě zaráží, kolik času tato aktivita zabere. Asi záleží škola od školy a učitel od učitele, ale aby si prvňáček přinesl ze školy čtyři úkoly a druhý den je měl vypracované odevzdat? Takže místo jakékoliv jiné aktivity sedí do večera nad úkoly. A nejen dítko, ale kolikrát už i otrávený rodič.
Klasifikace domácích úkolů
Zase info od jedné mámy staršího dítka. Domácí úkoly jsou u nich ve škole pedagogem klasifikovány. Asi aby se rodiče naučili tím dvojčlenem pořádně dělit i s ocáskem, ať Marušce vyjde na vysvědčení aspoň dvojka. Můj názor je ten, že hodnotit známkou domácí úkoly lze pouze motivačně.
Pokud Marušce dělení dvojčlenem jde, pak má domácí úkol sfouklý za pár minut a může se jít vesele klouzat. Z úkolu dostane jedničku. Pepíkovi ale tolik to dělení dvojčlenem nejde. Nad výpočty se trápí. Nakonec je za pár hodin nakonec dají s maminkou/tatínkem/Flopem dohromady. Z úkolu dostane jedničku. A pak je tu dítě Sheldon X., za kterého jeho úkol vypracuje jeho rodič/sourozenec/Flop. Sheldon dostane taktéž jedničku. Ale dostane ji i na vysvědčení, protože Sheldonovi matematika jde a úkoly ho jen zdržují od vypracování pojednání o štěpení jádra. A pak je tu Leonard Y. Za Leonarda úkol taky vypracuje někdo jiný. Taky dostane z úkolu jedničku. Jenže Leonardovi matematika nejde. Na vysvědčení ale bude mít známku nejen z toho, co skutečně řešil v hodině, ale i ze zmíněných úkolů. Díky tomu Leonard aspoň nepropadne.
Ať je to totiž jak chce, domácí úkoly by měly především sloužit dětem k opakování si látky, opoře paměti a přípravě na danou vyučovací hodinu.
Povinné domácí úkoly
Co by se stalo v případě, že by Maruška a Sheldon úkoly neplnili? Při testech by byl měřen a klasifikován jejich intelekt, kde by bylo jednoznačné, že matematiku mají v krvi. Jenže….oni nevypracovali domácí úkoly. Je tedy spravedlivé, aby měli na vysvědčení jedničku i přesto, že se vykašlali na domácí přípravu?
Dobrovolnost domácích úkolů
Je tedy nutné vůbec domácí úkoly vypracovávat? Zajímavé je, že povinnost plnit domácí úkoly není podložena zákonem. Vyjádření MŠMT je ale nejednoznačné – opora v legislativě není, nicméně pokud je pedagog požaduje, pak je má žák plnit. A teď otázka – proč se Maruška se Sheldonem mají věnovat vypracováním domácího úkolu, když můžou svůj čas trávit účelněji a podle svého? Pepík a Leonard by naopak měli vyhodnotit, že vypracování příkladů jim jen prospěje a domácí úkol vypracovat.
Paradoxní je, že většinou domácí úkol přinesou děti, které by v daném předmětu oporu tolik nepotřebovaly a naopak žáci, kteří by se měli úkolem zabývat, protože utužit látku potřebují jako prase drbání, se s jeho vypracováním buď neobtěžují nebo se obtěžuje někdo jiný.
Všechno je samozřejmě o domluvě s danou školou a konkrétním pedagogem. Sám rodič by měl rovněž vyhodnotit, zda má doma Pepíka nebo Marušku a podle toho taky k dítěti přistupovat. A žádnému dítku určitě neublíží, když si místo FIFy nebo SIMs na chvíli přečte něco z přírodovědy nebo se pokusí vyřešit trojčlenku. Koneckonců, bude se mu to hodit, až jednou bude psát úkoly za své vlastní děti.