Pálení žáhy v těhotenství

Dle lékařů obtěžuje pálení žáhy více než 50% nastávajících maminek. U některých žen se tento zdravotní problém vyskytuje na počátku těhotenství, u některých v posledních týdnech a malé procento těhotných žen trpí touto diagnózou celé těhotenství.

Co pálení žáhy způsobuje?

Většinou je pálení žáhy způsobeno vniknutím kyselých žaludečních šťáv do jícnu. Ve větší míře je to způsobeno nevhodným stravováním, jako jsou kořeněná jídla, pálivá jídla, sladká jídla, alkohol, některé druhy ovoce a nebo v důsledku některých léků.

U těhotných žen je hlavním důvodem hormonální změna a s tím spojené i rostoucí bříško.

Díky hormonálním změnám dochází ke snížení napětí stěn trávicího ústrojí a následně se snižuje funkce uzávěru mezi jícnem a žaludkem. Všemu napomáhá rostoucí se děloha, která rovněž tlačí na žaludek a přispívá k vracení se žaludečnímu obsahu výš.

Potraviny, které je vhodné omezit nebo zcela vyloučit:

Kořeněné, pálivé a mastné

Sladké, kynuté

Kyselé džusy – pozor nepatří sem pouze citrusové

Čokolády

Sycené nápoje, káva

Zelí, luštěniny, česnek, cibule

Čerstvé pečivo, chléb

Citrusové ovoce

Vždy je důležité individuálně přistupovat ke každé potravině a vysledovat, které potraviny těhotné ženě, nedělají dobře, některé potraviny stačí pouze nejíst v odpoledních a večerních hodinách. Není vhodné jíst před spaním. Nepřejídat se. Držet se malých a častých jídel.

Jak poznám, že trpím pálením žáhy?

Nejčastějším příznakem je pálení v krku, pocit přeplnění až pocit na zvracení. Často se dotyčný člověk potýká s bolestí pod žebry, křečemi v žaludku, hořkosti v ústech, pocitu kyselosti v krku, vše doprovází nechuť k jídlu.

Co na pálení žáhy pomáhá?

O změně jídelníčku a stravovacích návyků jsme již psali. Je vhodné zdůraznit i pitný režim, vhodné je pití vody mezi jednotlivými hlavními jídly. Po jídle zůstat ve zvýšené poloze. Do jídelníčku naopak zařadit celozrnné pečivo, vařenou zeleninu, zeleninové saláty, kuřecí a krůtí maso.

Dalším faktorem, kterému byste se měla vyhnout i jako nastávající maminka je stres, zvedání těžkých předmětů, rychlé nabírání na váze, spaní ve vodorovné poloze.

Z léčiv se nabízí široká škála volně dostupných léků. Po poradě s lékařem nebo lékárnicí se zvolí správné léky, které jsou vhodné pro těhotné.

Existuje přírodní varianta ke zmírnění potíží?

Nejčastější rada vypít sklenici studeného mléka jistě pomáhá, pomůže vám především v akutní fázi, kdy již nemůžete pálení vydržet. Avšak díky vápníku obsaženém v mléce se nakonec pocit pálení opět dostaví.

Zkusit můžete žvýkat žvýkačku, při dostavení pocitu si uvařit zázvorový čaj, vypít jablečný ocet, sníst malé množství ( co se vejde mezi dva prsty) jedlé sody a někomu pomáhá strouhaná mrkev. Zkusit můžete i sklenici vlažné vody, ihned když se dostaví nepříjemný pocit pálení.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.