Bez názvu – 1

Přibírání v těhotenství

Spousta maminek bere těhotenství jako období, kdy je vše co se týče stravování dovoleno, protože si myslí, že jí za dva. Přibírání v těhotenství je velice důležité pro správný vývoj miminka, ale jíst za dva není příliš vhodné. Tělo potřebuje zhruba o 300 kcal denně až ve třetím trimestru těhotenství. Ideální cestou je, když jí maminka zhruba stejně, jako před otěhotněním a tělo tak nezatěžuje přílišným nabíráním hmotnosti. Kolik je ideální váhový přírůstek?

Přibírání v těhotenství je samozřejmě velmi individuální. Některá maminka nepřibere téměř nic, jiná přibírá od začátku až do konce rychlým tempem a přitom obě maminky můžou dodržovat zdravou stravu a mít dostatek pohybu. Vše záleží na genech, na metabolismu a kondici, ve které byla maminka před otěhotněním.

Samozřejmě všechny nabraná kila nejsou jen tuk, máte v sobě zvýšený obsah krve, tělních tekutin, nebo třeba samotný plod a vše něco váží. Jsou však maminky, které neudrží své chutě na uzdě a dopřejí si, na co mají chuť ve velkém množství. Pak žena nepřibírá nejvíc v oblasti bříška, ale tuky se ukládají i ve spodní části těla a těžko se jich zbavuje.

Kolik co váží?

  • plodová voda – 1kg
  • plod – 3-4kg
  • placenta – 0,75kg
  • Zvětšená děloha – 1kg
  • Zvětšená prsa – 0,5 – 1kg
  • Krev – 1,5- 2kg
  • Tekutiny v těle – 2kg
  • Tuky – 2-5,5kg

Přibírání v 1. trimestru

Spoustu žen trápí první tři měsíce řada neduhů, jako je zvracení, nadýmání, slabosti a nevolnosti a maminka tak za první trimestr nepřibere příliš. U některých se mohou objevit naopak těhotenské chutě, a neustálý pocit hladu, nedoporučuje se ale přibrat v prvním trimestru příliš, ideálně kolem 2-3 kilogramů.

Přibírání v 2. trimestru

Tělo si na těhotenství pomalu zvyká, hormony se vracejí na své obvyklé hladiny a HCG pomalu klesá, maminka tak pomalu najíždí na svůj běžný jídelníček. Optimální přibírání ve druhém trimestru je cca 500g za týden.

Přibírání ve 3. trimestru

Za třetí trimestr přibývá váha asi nejrychleji, žena přibírá o 500-800g týdně. Na začátku může váha stagnovat, celkem za třetí trimestr přibere žena asi 4-7 kilogramů.

Žena s podváhou by měla přibrat cca 12-18kg, žena s normální váhou asi 11-16kg, a maminky s nadváhou 7-12kg. Je také velmi individuální jak se maminka po porodu nabraných kil zbaví a nikde není napsáno, že maminka prostě více jak 12 kilo přibrat nesmí a pokud ano, je to špatně. Důležitější je dbát na zdravou stravu, na dostatečný přísun tekutin, ovoce a zeleniny, abyste dala dítěti co nejvíce správných živin. Jezte také na co máte chuť, jen myslete na to, že všeho moc škodí 🙂

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.