Pestrý dětský jídelníček

Jídelníček dětí by měl být co nejpestřejší. Jsou pro to hned dva důvody. Tím prvním je samozřejmě zdraví a přínos živin z dostatečně pestré stravy. Tím druhým je zvykání dítěte na různé potraviny.

Pestrost již od příkrmů

Již v nejútlejším věku bychom měli dbát na pestrou stravu. Pryč jsou doby, kdy jídelníček nejmenších zahrnoval mrkev, rýži, maso a nic víc. Jen zelenina nabízí velký prostor pro fantasii: různé druhy dýní, cuketa, patizon, lilek, rajčata a papriky (pro nejmenší sloupnuté, v případě rajčat bez semínek), červená řepa, kořenová zelenina, hrášek či fazolky, květák a brokolice, batát, brambory. To vše do dětského jídelníčku patří. A jistě mnohem víc.

Maso jako zdroj bílkovin

Opomíjet bychom neměli ani důležitost masa. Tady nastává potíž v případě, že jsou rodiče vegetariáni. Často v takových rodinách dítě maso přesto dostává. Některé maminky jsou ale odhodlané maso nedat, a proto je třeba zavést dostatek dalších pokrmů s vysokým obsahem bílkovin. Na řadu tak přicházejí vejce (do roka pouze žloutek) a luštěniny. Z luštěnin je ideální začít červenou čočkou, která nenadýmá. Postupně zavádíme i další luštěniny. Je třeba ale hlídat, aby strava dítěte byla skutečně vyvážená. Pokud dáváme maso, jde to snáz, pokud maso nedáváme, je třeba občas počítat a hlídat.

zdroj: fotobanka

Mléčné produkty

Stranou by neměly zůstat ani mléčné produkty. U nejmenších začínáme od 8. měsíce kvalitním jogurtem, vyhnout bychom se měli např. activii, naopak vhodné jsou jogurty selského typu. Pro starší děti se hodí také Cottage či mozzarella, různé druhy neslaných sýrů (hlavně ty čerstvé) nebo lučina, kterou si můžeme snadno připravit doma.

Je lepší dávat bílý jogurt, do kterého můžeme přidat trošku ovoce, přesnídávku, domácí marmeládu nebo vločky. Naopak ochucené jogurty nejsou vhodné kvůli vysokému obsahu cukru, stejně jako bychom měli být obezřetní s produkty typu Lipánek, Pribinák apod. Jedná se o dezert, ne o svačinu. Nejlepší složení s nejnižším obsahem cukru má Matylda.

Ryby

O rybách se vedou spory, někdo tvrdí, že je třeba je zavést co nejdříve, někdo naopak kvůli možným alergiím doporučuje zavádět co nejpozději. Komplexní pohled na ryby můžeme najít třeba v tomto článku.

Kaše

V minulosti byly kaše běžnou večeří malých dětí. O tom, že mají kaše své místo v jídelníčku, není pochyb, problémem může být čas, kdy kaše servírovat. Na blogu Překvapená matka nalezneme o kaších snad všechny potřebné informace.

Sladkosti

Děti je milují, matky jsou často proti. Vysoký obsah cukru je argumentem, proč je malým dětem rozhodně nedávat. Ale co větší děti? Vždyť jedna sušenka, o nic nejde… Ale jde! Dítě si snadno na sladkou chuť zvykne. Navíc jeden kupovaní brumík není jen o vysokém obsahu cukru, ale také o stabilizátorech a konzervantech. Vyplatí se tedy investovat trošku času a úsilí a upéct dezert doma. Snadno tak ohlídáme množství cukru i kvalitu použitých surovin.

Nebo snad dítěti sladké zcela odepřít? Je to možnost, ale nezřídka se stane, že větší dítě bude doslova šílet, když dostane možnost něco sladkého ochutnat. Proto je lepší i tady postupovat racionálně podle hesla „všeho s mírou“.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *