Cvičení v těhotenství

Ideální je, když maminka cvičí a dodržuje správné stravovací návyky ještě před otěhotněním. Tělo se s těhotenstvím potom lépe vyrovnává, ženy většinou nepřibírají nadmíru kilogramů a poporodní kila shazují rychleji. Nikdy není ale pozdě začít, ovšem zde platí pravidlo – všeho s mírou.

Výhody cvičení v těhotenství

Mezi tu největší výhodu patří lepší psychická stránka maminky, po cvičení se člověk zkrátka cítí lépe, při cvičení se totiž vyplavují hormony štěstí. Při cvičení se krásně odreagujete, ulevíte si třeba od bolesti zad a hlavně od stresu! I když budete unavená, určitě se budete cítit dobře. Navíc tím můžete omezit nežádoucí nadměrné přibírání.

Na co si dát pozor?

Rozhodně netlačte na pilu a naučte se poslouchat své tělo. To vám totiž rozhodně dá najevo, že jste něco udělala špatně. Během těhotenství se vyplavuje do těla hormon relaxin, který má za úkol uvolňovat vazy, svaly a šlachy aby bylo tělo připravené k porodu. To ale může způsobit různá zranění. Kromě toho se v těle díky rostoucímu plodu také mění těžiště, což může vést k nestabilitě, proto se například nedoporučuje jízda na kole, nebo jiné cvičení, kde je možnost ztráty rovnováhy. Pozor si také musíte dát na změny tlaku, nedoporučují se proto příliš rychlé pohyby a rovněž není doporučováno cvičení, kde může dojít k přehřátí organismu. Také je třeba dbát na na dostatek tekutin.

Jaké cvičení vybrat?

  • Gravid jóga – toto cvičení není příliš náročné, jde o různé techniky protažení těla s nenáročným průběhem. Je vhodná od druhého trimestru.
  • Těhotenské plavání – doporučuje se nejdříve od 12. týdne těhotenství, kvůli riziku infekce. Díky tomu, že voda nadnáší, nejsou zatěžovány klouby a není zde ani riziko přehřívání organismu. Pobyt ve vodě je také velmi relaxační.
  • Cvičení na míči – velmi dobře pomůže protáhnout tělo, uvolnit se a ulevit například od bolesti v bederní části páteře. Díky cvičení na míči se efektivně posilují svaly pánevního dna, které se vám budou při porodu hodit.
  • Posilovna – pokud jste chodila do posilovny před otěhotněním, není důvod v těhotenství přestávat. Jen stačí cvičení vašemu stavu přizpůsobit. Dobré je mít osobního trenéra, který vám poradí, jak cvičit, aby nedošlo ke zranění.

Jakému cvičení se vyhnout?

Mezi nevhodné se v těhotenství považuje například cvičení, kdy je hodně namáhané břicho. Vhodné nejsou ani hluboké dřepy, nebo cviky, u kterých se příliš skáče. Také není vhodné zvedat těžká břemena. Pozor si dejte také třeba na lyžování, jízdu na koni, nebo podobné sporty, kde může dojít k úrazu. Dejte si také pozor na prostředí, ve kterém cvičíte, aby zde nebylo přílišné vlhko nebo příliš horko.

Rozhodně žádné cvičení nedělejte jen s úmyslem snížení hmotnosti, na to není v těhotenství vhodná doba. Hlavně vždy vnímejte své tělo a myslete na dobro dítěte.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *